Indicaties osteopatie

Voor de meeste klachten, spontaan ontstaan of ten gevolge van overbelasting of een ongeval, kan een goed opgeleide osteopaat een behandelingsstrategie uitwerken. Zowel bij pasgeborenen en kinderen, bij sporters en mensen die zware arbeid verrichten, als bij volwassenen en oudere patiënten kunnen aangepaste en veilige technieken worden toegepast.

Er zijn ook klachten die een osteopaat niet mag behandelen. Een competent osteopaat herkent deze contra-indicaties en verwijst dan eventueel de patiënt voor onderzoek naar een geneesheer die verdere differentiatie kan doorvoeren.

Voor volgende klachten worden osteopaten geconsulteerd: *

• Rugpijn: lumbago, artrose, rugblokkades, hernia discalis
  • Nekpijn: torticollis, nekblokkades, whiplash, uitstralende pijn in de schouder
  • Ledematen: kniepijn en enkelpijn, frozen shoulder, trapeziussyndroom, PSH (schouderklachten afkomstig van de weke delen), elleboogpijn (vb: tenniselleboog, golferselleboog), ontstekingsverschijnselen (tendinitis, insertietendinopathie, bursitis) ingeklemde zenuwen (vb: carpal tunnel), slechte doorbloeding ter hoogte van de ledematen
  • RSI-klachten
  • Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn, pijn aan het kaakgewricht, chronische sinusklachten, duizeligheid, BPPD, oorsuizingen (=tinnitus, indien posttraumatisch, postinfectueus of cervicaal geïnduceerd)
  • Sportletsels: overbelastingsletsels, tendinitis, spierkrampen, spierscheuren, frictiesyndroom
  • Organen: slechte spijsvertering, oprisping, maagpijn, buikkrampen
  • Urinesysteem: bedwateren, blaasverzakking, incontinentie
  • Bezenuwing: uitstralende pijn in de ledematen, tintelingen, krachtverlies, zenuwinklemmingen
  • Baby’s: huilbaby’s, reflux, darmkrampen, asymmetrie in schedel, torticollis, voorkeurshouding, ademhalingsproblemen
  • Psychisch: overspanning, hyperventilatie

* de behandeling is oorzaakgericht maar in sommige gevallen eerder ondersteunend.